Header image  
BUCHAREST
line decor
          
 
line decor

Bucharest
Click for Bucharest, Romania Forecast
Jakarta
Click for Jakarta Soekarno-Hatta, Indonesia Forecast
 
 


 

 
 
 
Arta si Culturala Indonezia

 

GAMELAN

Gamelan este un termen utilizat pentru diferite tipuri de orchestre indonezine. Este elementul principal al muzicii traditionale indoneziene. Fiecare gamelan este usor diferit de celalalt; totusi, toate au aceeasi organizare, bazata pe diferite grupuri instrumentale cu functii orchestrale specifice. Instrumentele unui gamelan sunt compuse din seturi de instrumente din bronz, acordate, de percutie, xilofon, tobe, unul sau mai multe flaute, instrumente cu coarda si câtiva cântareti. În unele sate gamelan, bronzul este inlocuit cu fier, lemn sau bambus. Cele mai populare gamelan se intâlnesc in Java si Bali. Traditional, gamelan este sacru si se crede ca are puteri supranaturale. Toata lumea il respecta. I se ofera deseori flori. Se crede ca fiecare instrument din gamelan este ghidat de spirite. Astfel, muzicianul trebuie sa se descalte când cânta. De asemenea, este interzis sa pasesti peste orice instrument din gamelan, pentru ca acest lucru poate supara spiritul. Se crede ca unele dintre acestea au puteri atât de mari incât pot conferi puteri asupra naturii. Unele dintre instrumente nu pot fi atinse decât de persoane purificate prin ritual. În Java cel mai important instrument din gamelan este Gong Ageng. Muzicienii din Java cred ca Gong Ageng este principalul spirit al intregului gamelan.

Functii ale Gamelan

Gamelan reprezinta o modalitate de a face legatura intre individ si grup. Muzica gamelan solicta un efort de grup, asa ca recitalurile individuale nu-si au locul aici. În mod traditional, muzica gamelan se cânta numai cu anumite ocazii, cum ar fi ceremonii ale ritualurilor, sarbatoriri deosebite in cadrul comunitatii, spectacole cu papusi si pentru familia regala. Gamelan mai acompaniaza dansurile la Curte, in temple si ritualurile de la sate. În afara de faptul ca ofera muzica in cadrul ceremoniilor sociale, gamelan ofera mijloace de trai multor muzicieni profesionisti si artizanilor specializati care fabrica instrumentele. În prezent, desi muzica gamelan este inca utilizata la ceremoniile rituale si pentru familia regala, se cânta si in concerte in cadrul adunarilor sociale si culturale cu ocazia intâmpinarii oaspetilor. De asemenea, mai este cântata ca acompaniament al dansurilor traditionale si moderne, dramelor, teatrelor si spectacolelor cu papusi. Gamelan se poate cânta la Curte, in temple, muzee, scoli sau chiar in case private.

Gamelan din Bali

cultura
Foto de: http://www.seasite.niu.edu/Indonesian/

Muzica gamelan din Bali este foarte asemanatoare cu muzica gamelan din Java. Este de asemenea cântata in cicluri, dar mult mai rapide de obicei. Una dintre caracteristicile muzicii gamelan din Bali este schimbarea brusca a tempoului si dinamicii. Ca si gamelan din Java, instrumentele din orchestra gamelan din Bali includ xilofoane si instrumente de percutie. Totusi, sunt mai multe xilofoane decât instrumente de percutie in cadrul orchestrei gamelan din Bali. Notele metalice la xilofoanele din Bali sunt mai groase decât cele din Java. Xilofoanele din Bali produc sunete foarte limpezi. O alta caracteristica a muzicii gamelan din Bali este utilizarea tambalului. Acesta creaza sunete rapide, zornaitoare, care nu se reintâlnesc de obicei in muzica gamelan din Java.

Muzica gamelan din Java

cultura
Foto de: Dr. Han Kuo-Huang

Cuvântul "gamelan" isi are originea in cuvântul "gamel" din Java, care inseamna "ciocan". Majoritatea instrumentelor din orchestra gamelan din Java sunt instrumente de percutie si xilofoane. Liderul spiritual in gamelan este cel mai mare instrument cu percutie, Gong Ageng. Totusi, adevaratul lider in timpul cântarii este tobosarul. Gong Ageng este cel mai mare instrument cu percutie care atârna, din cadrul orchestrei gamelan din Java. Este de asemenea instrumentul cu percutie cu sunetul cu cel mai putin amplu din orchestra. Ca si Kempul, Gong Ageng are o suprafata plata, cu un mâner care iese in afara in centrul sferei. Numarul instrumentelor Gong Ageng din orchestra gamelan din Java variaza de la orchestra la orchestra. De obicei se intâlneste cel putin un Gong Ageng care este atârnat de obicei in spatele orchestrei.
Instrumente Gamelan din Java, din punctul de vedere al functiei in orchestra.

Sus

BATIK

Ce este "batik"?
Se crede ca "batik" deriva din cuvântul indonezian "tik" adica "puncte-puncte", insemnând o anumita metoda de aplicare a modelelor colorate sau a designului aplicat materialelor finisate.
Procedeul realizarii "batik"-ului.
Acest procedeu este simplu, dar migalos. Pentru "batik"-ul traditional se utilizeaza bumbac fin tesut si ocazional matase. Au existat doua traditii paralele in executarea "batik"-ului, una pentru familia regala si una pentru oamenii de rând.
Primul pas este aplicarea de ceara fierbinte. Exista mai multe metode, cele mai populare fiind metoda inclinarii si metoda acoperirii.


cultura
Foto de : Dr George Henry

cultura
Foto de : Bali Tribune, Edition 23 June 2001


Vopsirea.
Dupa aplicarea de ceara, materialul astfel pregatit este apoi vopsit intr-o cuva cu indigo si uscat la soare pe bete lungi. Prima si cea mai veche culoare aplicata in vopsirea "batik"-ului clasic a fost albastrul provenit de la frunzele plantei de indigo. Vopsirea cu indigo era de obicei realizata de barbati.
Materialul este trecut mai intâi printr-un agent chimic care ajuta la fixarea vopselii de material. Acesta este lasat apoi sa se scurga, apoi este trecut prin vopsea.
Vopselele chimice dau rezultate mult mai predictibile si confera o rezistenta mai mare la razele solare si la spalarea frecventa. Dupa ce se obtine culoarea necesara, materialul este clatit bine si transferat in apa clocotinda. Produsul finit este stralucitor in design si culoare. Pentru obtinerea unui "batik" de calitate superioara sunt necesare intre cinci saptamâni si peste un an.

Sus

MÂNCARE INDONEZIANA

Reteta lunii
Ingrediente :
Portie pentru 4-6 persoane
1 1/2 cesti de orez nefiert
3 rosii
2 oua
4 lingurite apa
3 lingurite ulei de floarea soarelui
1 ceapa, taiata felii subtiri
1-2 catei de usturoi, zdrobiti
1 lingurite praf de curry
1/2 lingurita coriandru macinat
1/2 lingurita praf de chili
2 lingurite sos soia
legume dupa gust
sare si piper

Pregatire : :

1. Se fierbe orezul si se tine la cald.
2. Se taie carnea de porc (sau ce doriti, la alegere) in fâsii subtiri. Se taie rosiile felii.
3. Separat se bate oul cu 2 lingurite de apa calda, sare si piper. Se incing in wok (tigaie) 2 lingurite de ulei. Mai intâi se pune in tigaie oul care nu se amesteca pâna când este gata.
4. Se scoate omleta pe farfurie. Se taie in fâsii.
5. Uleiul care a ramas se incalzeste in tigaie, se agauga ceapa si usturoiul, apoi se amesteca pe foc circa 1-2 minute. Se adauga carnea de porc si se continua amestecarea ingredientelor pâna când sunt aproape gata.
6. Se adauga curry, coriandru, chili si sosul de soia. Se mai lasa pe foc inca 3 minute, amestecând continuu.
7. Se adauga orezul fiert, rosiile si legumele si se amesteca pentru 2 minute. Se scoate din tigaie si se pun deasupra fâsiile taiate din omleta.

Sus

WAYANG

Wayang Purwa simbolizeaza viata in lume. În esenta, genealogia wayang isi are radacinile in zeii numiti Hyang Manikmaya si Hyang Ismaya. Acestia sunt fiii lui Hyang Tunggal. Hyang Tunggal este invizibil. Cei doi fii au aparut simultan, ca lumini. Lumina lui Manikmaya stralucea puternic. Lumina lui Ismaya era intunecata. Ambele se intreceau in a proclama care dintre ele este mai veche.

Lumina stralucitoare a fost numita Manikmaya, care traieste in Suralaya (regatul zeilor). Manikmaya este mândru de el insusi deoarece considera ca nu are nici o slabiciune si este foarte puternic. Aceasta atitudine l-a facut pe Hyang Tunggal sa-i transfere unele slabiciuni.

cultura


Atunci, Hyang Tunggal a declarat ca lumina mai intunecata este mai in vârsta, dar s-a prezis ca nu va putea avea personalitatea unui zeu. A fost numit Ismaya. Din moment ce avea personalitate umana, i s-a cerut sa locuiasca pe Pamânt, ca sa aiba grija de descendentul zeului, Pandawa. Apoi a fost trimis in lume si a fost numit Semar. Este cel mai urât om din lume.

Cele doua evenimente reprezinta simboluri. Ismaya reprezinta corpul omenesc. Ismaya reprezinta sufletul omului. Corpul (Semar) are intotdeauna grija de cele cinci simturi (Pendawa): mirosul (Yudhistira); auzul (Werkodara); vazul (Arjuna); gustul (Nakula); simtul tactil (Sadewa)

Sarcina lui Semar este de a avea grija de Pendawa, pentru a se evita razboiul cu Korawa (simtul furiei). Totusi, Hyang Manik Maya ii convinge intotdeauna sa se lupte. Mai exista Baratayudha, acolo unde Pandawa devine iarna.


Ki Dalang (Papusarul)

Un Dalang este un artist complet. Se spune acest lucru, deoarece acesta este si regizorul si principalul actor al spectacolului. În afara sa mânuiasca "wayang", le da voce, este comediant si tine predici spirituale. Un dalang este de asemenea dirijorul orchestrei gamelan.

Într-un spectacol wayang, nu se vorbeste numai limbajul Java sau Bali, ci si sanscrita si limba veche din Java si Bali. În vremurile moderne se folosesc de asemenea si cuvinte si fraze in indoneziana.

cultura

Deoarece povestea contine deseori predici spirituale sau spectacolele au loc legat de anumite ceremonii religioase, papusarul dalang trebuie sa atinga standarde inalte din punct de vedere spiritual. Înainte de a fi initiat, papusarul dalang trebuie sa practice meditatia si ascetismul. În timpul spectacolelor, se crede ca poate face legatura intre fizic si spirit. Papusarul dalang este deseori caracterizat ca o persoana comunicativa, spirituala si, bineinteles, un artist complet.

Gamelan (muzica de acompaniament)

Gamelan reprezinta instrumente muzicale. În prezent, in "Wayang"-ul din Java, exista cel putin 15 instrumente diferite, majoritatea din bronz si in general din categoria instrumentelor de percutie; in afara de acestea, spectacolele wayang purwa mai sunt acompaniate de un flaut mic din bambus (suling), una sau doua tobe orizontale pe suporturi de lemn (kendang), un instrument asemanator violinei, cu doua corzi (rebab) si un xilofon de lemn (gambang) sunt instrumentele care nu apartin categoriei mai sus mentionate sau care nu sunt din bronz.

"Kothak" sau cufarul de lemn. În mod normal, "kothak" functioneaza ca o cutie de depozitare pentru papusile wayang si pentru alte echipamente, cum ar fi kelir, chempala si kepyak. Pentru a depozita un set profesional, care consista din circa 200 papusi, masurile sale trebuie sa fie de aproximativ 150 cm lungime, 80 cm latime si 60 cm inaltime (cu capacul inchis).

Chempala sau ciocanele de lemn sunt confectionate de obicei din lemn de tek. Exista doua modele, unul dintre ele fiind jumatate din marimea celuilalt. Cel mai mare dintre ele are circa 20 cm lungime, cu un diametru de circa 5 cm. Acesta se afla de obicei in mâna stânga a papusarului si se utilizeaza pentru a lovi "kothak"-ul si a produce sunete, precum si ordine codate pe care acesta le da. Când ambele mâini ale papusarului sunt ocupate cu manipularea papusii, papusarul foloseste chempala mica in acelasi scop, tinând-o intre degetele de la piciorul drept, deoarece sta cu picioarele incrucisate, cu piciorul drept peste coapsa stânga. Dupa cum am mentionat mai sus, sunetele servesc de asemenea ca ordine codate/semnale ale papusarului, pe care acesta le da muzicienilor, legat de ce melodii sa cânte, de incetinirea sau accelerarea ritmului sau de incetare a muzicii.

cultura

Kepyak sau talerele metalice. De obicei este alcatuit de 3 talere de bronz cu dimensiuni de aproximativ 15 cm lungime si 10 cm latime, suspendate de corzi sau lanturi mici pe partea din exterior a "kothak"-ului. Papusarul le loveste cu degetele de la piciorul drept sau cu un mic ciocan tinut intre degetele de la piciorul drept. Instrumentul are in principal functia de a produce sunete. Ocazional functioneaza ca si chempala, pentru a da semnale codate.

Wayang in Bali

În Bali, Wayang reprezinta o forma sacra de arta, deoarece in Bali arta devine arena de pe care se transmit publicului gânduri filozofice. Se considera ca publicul provine din trei regate ale lumii (al zeilor, al oamenilor si al infernului).

Multe rirualuri in Bali se caracterizeaza prin prezenta wayang, de la ceremoniile dedicate sarcinii la cele dedicate nuntilor. Aceste ritualuri au functia de a armoniza aceste trei lumi, deseori prin utilizarea wayang drept instrument principal.

Ca arta sacra in Bali exista numeroase ceremonii de purificare pentru wayang, papusar, gender (gamelan) si muzicienii gamelan. Înainte de a incepe muzica wayang au loc anumite ritualuri de purificare.

Sus

Dansurile din Bali

Oriunde mergi in Bali se aude muzica gamelan. Se cânta in temple, la ceremonii, in primarii, pe strazi in timp ce procesiunea se deplaseaza spre templu sau cimitir. Uneori se mai cânta la intâmpinarea oficialitatilor guvernamentale care vin in vizita.
Orchestra gamelan este aproape intotdeauna acompaniata de dansatori. La ceremoniile din temple, acestia apartin unor generatii diferite. Vârsta inaintata sau lipsa antrenamentului nu este un impediment. În timpul ceremoniilor din temple se pot vedea femei de 80 de ani dansând gratios sau fetite dansând cu guritele deschise deoarece au prea mult ruj pe buze. Baieti si fete, barbati si femei, toti danseaza. Nu toti se antreneaza formal inainte de a dansa. Pur si simplu danseaza. Dar oare de ce ?
Când ne gândim la ofrande, de obicei ne gândim la flori, fructe, dulciuri, etc. Pentru locuitorii din Bali, dansul reprezinta o ofranda. Principalul scop este ca ofranda pentru Dumnezeu si zeitati, nu dans pentru public.
La ceremoniile din temple, pentru a intâmpina zeii, un grup de dansatori (majoritatea femei) inconjoara altarul principal de trei ori. În timp ce danseaza cu miscari simple dar foarte gratioase si intense, duc pe brate obiecte de ceremonie, cum ar fi apa sfânta, foc, materiale de diferite culori etc. Dansatorii se misca incet in directia acelor de ceasornic, ceea ce simbolizeaza ascensiunea muntelui sacru. Grupul gamelan acompaniaza dansatorii, iar ceilalti spun rugaciuni.

Sus

 
 
 

 

 
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AL REPUBLICII INDONEZIA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AMBASADA REPUBLICII INDONEZIA - BUCHAREST